Inlaatvervuiling

De vraag wordt vaak aan ons gesteld, waarom vervuild een benzinemotor zich tegenwoordig en waarom komt dit zo vaak voor?
Het antwoord is eigenlijk vrij simpel; Bij oudere benzine motoren wordt gebruik gemaakt van indirecte brandstofinspuiting. Dit houd in dat er benzine vóór de inlaatkleppen wordt ingespoten. Benzine heeft een reinigende werking waardoor er geen olie en brandstofresten kunnen hechte aan de wanden van de brandstofkamers en de kleppen.

Tegenwoordig wordt gebruik gemaakt van direct ingespoten motoren. Hierbij wordt de brandstof onder hoge druk direct in de cilinders gespoten. Één van de voordelen is dat de brandstof fijner verneveld waardoor een betere verbanding tot stand komt en daardoor meer vermogen ontstaat en zuiniger gereden kan worden. Helaas heeft dit ook een aantal nadelen. Doordat de brandstof direct wordt ingespoten wordt er in het inlaattraject een roet/koolaanslag “Carbon Buildup” veroorzaak wat de lucht-brandstof verhouding ten nadelen komt en de luchtstroming in de cilinders verstoord, dit resulteert dan weer in slechtere motorprestaties.

Kenmerken van inlaatvervuiling                                                                                                       

  • Gereduceerd motorvermogen
  • Onregelmatig lopen van de motor
  • Een verhoging van het brandstofverbruik
  • Slecht lopen van stationair toerental
  • Het motormanagementlampje gaat branden
  • Trager response van het gaspedaal.
  • De motor versneld voor het gevoel in etappes]

De directe inspuiting is echter niet alleen de boosdoener. Hogere temperaturen in de motor, carterontluchting die op het inlaat zit aangesloten en de EGR klep “uitlaatgasrecirculatieklep” die ervoor zorgt dat er uitlaatgassen terug naar het inlaat worden vervoerd om de NOX uitstoot te doen verminderen, een nadeel van deze klep is dat er veel roet mee komt en voor nog meer extra vervuiling zorgt.

De koolaanslag op de kleppen vormt zich heel geleidelijk en zorgt door de hoge temperatuur en olieresten voor een enorm harde zwarte aanslag die er uiteindelijk voor zorgt dat de inlaat dicht slipt en de motor niet genoeg adem meer krijgt waardoor er allerlei symptomen vormen. Zie het als ademen door een dun rietje; Is niet te doen.

Deze buitensporige inwendige koolafzetting komt bij veel nieuwere direct ingespoten turbo motoren voor zoals de THP motoren van Peugeot, Citroen en Mini maar ook de TCE motoren van Renault, de TFSI en FSI motoren van de VAG groep en een aantal motoren van BMW zoals de N56 motor.

Hoe reinigen wij de inlaat?

De Inlaat wordt volgens een speciaal stappenplan gereinigd. Allereerst wordt het inlaatspruitstuk gedemonteerd. Met behulp van een speciale camera wordt de ernst van de vervuiling vastgesteld waarna per cilinder de reiniging zal plaatsvinden.

De inlaatkleppen worden per cilinder dichtgezet. De overige cilinders worden goed afgedekt zodat er geen stof bij de kleppen en de cilinder kan komen. Vervolgens wordt met speciaal granulaat van de firma Tunap de kleppen onder hoge druk gestraald, de granulaat wordt direct afgezogen zodat er weinig tot niets in het inlaatkanaal blijft hangen. Wanneer de kleppen helemaal schoon zijn, wordt er een vloeistof in het kanaal ingespoten die alle rest korrels doen oplossen waardoor er zeker geen gevaar is dat er iets in de cilinder terecht komt. Alles wordt weer netjes dicht gebouwd, storingen worden gewist en er wordt een uitgebreide proefrit gemaakt om te kijken of alles in orde is.

U zult merken dat het oude vermogen weer terug is, dit kan tot wel 25% bijdragen. Het verbruik neemt af en de motor loopt weer zoals het hoort.

Prijsopgave:

Een prijs is moeilijk vooraf op te geven omdat het per auto erg verschilt de hoeveelheid aan werkzaamheden. Neemt u dan ook even contact op met ons zodat wij een opmaat offerte voor u kunnen uitwerken. Deze heeft u dezelfde dag nog in huis.

Back to top