Inlaat reiniging
In de werkplaats van GS Automotive
Hieronder lees je meer over onze dienst inlaat reiniging. Onderaan de pagina vind je direct een afspraak planner waar je eenvoudig je werkplaats afspraak kunt inplannen. |
|
Inlaat reiniging
Een vraag die vaak aan ons wordt gesteld is, waarom vervuilt een moderne benzinemotor de inlaat zo? Het antwoord is eigenlijk vrij simpel; bij oudere benzinemotoren wordt gebruik gemaakt van indirecte brandstofinspuiting. Dit houdt in dat er benzine vóór de inlaatkleppen wordt ingespoten. Benzine heeft een reinigende werking waardoor er geen olie en brandstofresten kunnen hechten aan de wanden van de brandstofkamers en kleppen.
Met de moderne motortechnieken wordt er gebruik gemaakt van direct ingespoten motoren. Hierbij wordt de brandstof onder hoge druk direct in de cilinders gespoten. Eén van de voordelen is dat de brandstof fijner verneveld, waardoor een betere verbranding tot stand komt, daardoor meer vermogen ontstaat en bovendien zuiniger gereden kan worden. Dit heeft echter ook een aantal nadelen. Door het direct inspuiten van de brandstof, wordt er in het inlaattraject een roet/koolaanslag genaamd “Carbon Buildup” veroorzaakt wat de lucht-brandstof verhouding ten nadelen komt en de luchtstroming in de cilinders verstoort met als gevolg een verslechtering van de motor prestaties.
Kenmerken van inlaatvervuiling
· Gereduceerd motorvermogen;
· Onregelmatig lopen van de motor;
· Een verhoging van het brandstofverbruik;
· Slecht lopen van stationair toerental;
· Het motormanagementlampje gaat branden;
· Een vertraagde reactie van het gaspedaal;
· De motor versnelt voor het gevoel in etappes.
De directe inspuiting is echter niet de enige boosdoener. Ook hogere temperaturen in de motor, carterontluchting die op de inlaat zit aangesloten en de EGR klep “uitlaatgasrecirculatieklep” die ervoor zorgt dat uitlaatgassen terug naar het inlaat worden vervoerd om de NOX uitstoot te doen verminderen kunnen vervuiling veroorzaken. Een nadeel van deze klep is dat er veel roet mee komt en voor nog meer extra vervuiling zorgt.
De koolaanslag op de kleppen vormt zich heel geleidelijk en zorgt door de hoge temperatuur en olieresten voor een enorm hardnekkige zwarte aanslag. De inlaat slipt langzaam dicht waardoor de motor niet genoeg adem meer krijgt. Vergelijk het met het ademen door een dun rietje. Deze extreme inwendige koolafzetting komt bij veel nieuwere, direct ingespoten turbo motoren zoals de THP en Puretech motoren van Peugeot, Citroen en Mini, de TCE motoren van Renault, de TFSI en FSI motoren van de VAG groep en een aantal motoren van BMW zoals de N56 motor voor.
Hoe reinigen wij de inlaat?
De inlaatkleppen van deze cilinders worden dichtgezet. De overige cilinders worden goed afgedekt zodat er geen stof bij de kleppen en de cilinder kan komen. Vervolgens wordt met speciaal granulaat de kleppen onder hoge druk gestraald. Het granulaat wordt direct afgezogen zodat er weinig tot niets in het inlaatkanaal blijft hangen. Wanneer de kleppen helemaal schoon zijn, wordt er een vloeistof in het kanaal ingespoten die alle restkorrels doen oplossen waardoor gevaar dat er iets in de cilinder terecht komt wordt voorkomen. Alles wordt weer netjes dicht gebouwd, storingen worden gewist en er wordt een uitgebreide proefrit gemaakt om te kijken of alles in orde is.
Je zult merken dat het oude vermogen weer terug is, wat tot maar liefst 25% verbetering kan bijdragen. Het verbruik neemt af en de motor loopt weer als vanouds.
Prijsopgave
- 4 cilinder motoren €425,- inclusief BTW en inclusief (De)montage van inlaatspruitstuk**
- 5- en 6 cilinder motoren €525,- inclusief BTW en inclusief (De)montage van inlaatspruitstuk**
- 8 cilinder motoren €650,- en inclusief (De)montage van inlaatspruitstuk**
**mits inlaatspruitstuk gemakkelijk te (de)monteren is.
Vragen of interesse?
Heb je interesse of heb je nog aanvullende vragen? Wij staan klaar om je daarbij te helpen. Druk op onderstaande knop om contact met ons op te nemen.
Direct iemand van GS Automotive spreken kan ook. Bel tijdens kantooruren op 0492 700 250.